Vad kan vara ett ankare?
Ett ankare kan vara en plats, en låt, ett ord, en person, ett klädesplagg, en bil osv. Ankaret hänger ihop med att det utlöser minnen och känslotillstånd i dig. Kort sagt, en speciell plats är för dig en trigger som leder till en ankring för just den platsen. T ex. bryggan vid sommarstugen förknippar du med fina sommarminnen när du var barn, och det gör dig glad och varm. När du ser en klockad kjol tänker du på din gamla farmor. Du ser en grön bil och tänker på din roliga granne. Du hör en låt på radion och minns discona på högstadiet. Till alla dessa olika minnen du får ankringar till, kommer också olika känslotillstånd. Något gör dig glad, ett annat kanske arg, ett annat gör dig pirrig och ett annat fyller dig med värme och kärlek.
Tänk/lyssna på en låt du gillar. Vad känner du och vilket/vilka minne/n dyker upp?
Ditt/dina ankare är personliga, det betyder att andra i din omgivning kanske inte alls reagerar på de där orden eller det där kroppsspråket som kollegan har på samma sätt som du själv gör. Det är viktigt att ha med sig när vi kommunicerar med andra människor. Reaktioner vi får, behöver inte ha det minsta med personlighetstypen att göra (färgkoder etc), utan kan i flera lägen vara direkt förknippat med känsloupplevelser utifrån ankring. Många gånger är vi omedvetna om vad våra reaktioner beror på och stannar vi inte upp och reflekterar över dem, så fortsätter vi bete oss på samma sätt. I de fall de har en negativ påverkan på oss själva och omgivningen, kan vetskapen om just ankring göra skillnad. Jag tycker det är lika viktigt att bli medveten om och jobba med positiva ankare, både de vi redan har (identifiera) och hur vi kan skapa sådan. Så här kommer ett inlägg som förhoppningsvis ger dig mer förståelse för kraften i att reflektera och medvetet ankra och ankra om. Mer om omankring längre ner i texten.
Postivt vs Negativ ankring
Positiva ankare har vi massor av. Vi kan också välja att lägga till positiva ankare som ska bidra extra till oss i vissa situationer. Ankare som ger pepp inför ett springlopp, fotbollsmatch eller viktiga och avgörande möten. Vad lyssnar du på för spellista när du ska ”tagga till”?
Vi kan också skapa positiva ankare som ska bidra till en starkare gemenskap. Kanske börjar ditt företag erbjuda gemensam lunchträning en dag i veckan på arbetsplatsen. En timme där ni umgås, tränar och inga roller gäller. Ett sätt att stärka värden som att alla är viktiga.
Eller kanske har ni en gemensam obligatorisk paus varje eftermiddag, för att påvisa vikten av att pausa och kanske lägga in någon typ av rörelse för att släppa upp spänningar i kroppen (efter mycket stilla sittande/stående).
Eller varför inte en ”kreativa timmen” en gång i månaden där alla får komma med förslag till förbättring på företaget, som sedan diskuteras och bearbetas av ledningen med återkoppling. Alla dessa, om de upprepas kontinuerligt och skapar goda tillstånd, blir positiva ankare.
Likadant kan det vara hemma. Kanske är ert fredagsmys veckans höjdpunkt med alla familjemedlemmar samlade kring spel och umgänge – ett ankare som gör dig glad, varm och tacksam. Något annat skulle kunna vara lördagsfrukosten, min egna stora favorit, lååång frukost med massa gott på bordet och tid att njuta av att bara vara – jag blir varm i kroppen av bara tanken.
Som jag nämnde i början av ovan text, så är inte alla ankare förenade med positiva minnen och känslotillstånd. Det finns ord, låtar, platser och personer som tar oss in i dåliga tillstånd som att känna rädsla, ilska, frustration, förtvivlan, sorg etc. Då kan det vara läge att försöka ankra om dem så att de får en positiv ankring. Ibland är inte det möjligt och då skulle det ena alternativt kunna vara att uppmärksamma var, hur och när dessa negativa ankringar kommer och göra medvetna strategier för hur du kan bemöta dem innan dina tankar hamnar i en negativ spiral.
Ibland händer saker som gör att det inte är möjligt eller ens intressant att ankra om dem till något positivt. Det som kan behövas i första hand då är att bli ”separerad” från minnet. Ett sätt att tala om för hjärnan att du inte ÄR in minnet nu, att du är i nutid och det där som hände var du i dåtid. Annars kan vi bli kvar i och återuppleva minnet om och om igen, som om det händer just nu, vilket tar oss in i det negativa känslotillståndet om och om igen och fördjupar det.
Just den här delen önskade jag att sjukvård, polis, brandmän, psykologer (vissa kanske arbetar med detta) m fl. fick mer kunskap om. Både hur de kan möta personer som just varit med om ett trauma, men också för sin egen debriefing efter tunga arbetspass.
Jag menar inte att detta är lösningen på allt, däremot finns det en väldigt viktig funktion med att göra en separation från minnet, en så kallad ”dissociering” som vi kallar det inom Kommunikologi*. Jag kommer prata mer om ”associering” och ”dissociering” i ett senare inlägg.
Ankra om
Om du upptäcker att du har negativa ankare som du skulle vilja ändra på – kan du ankra om. Det kan göras genom att t ex använda sig av fysisk förändring. Fysisk förändring i form av att du förflyttar dig själv från en punkt till en annan. Om det gäller företaget så är det fullt möjligt att utnyttja mötesrummet till en omankring. Detta för att tydliggöra att det gamla ankaret är ”där borta”, och nu är det en nystart och då ligger ankringen ”här”. Företaget kanske har haft en del förlegade värderingar som nu ska lösas upp mot nya moderna. Ett tips skulle kunna vara att skriva ner de gamla värderingarna på ett papper, ställa en papperskorg i bortredelen av rummet och slänga papperet i den, inför alla. Därefter gå tillbaka till där resten av mötet hålls och endast beröra de nya värderingarna. Eventuellt lägga till någon rolig aktivitet under mötet, som ankrar in er i det nya än mer.
För dig själv skulle samma typ av omankring kunna göras genom att du exempelvis skänker bort dina utnötta mjukisbyxor som har en ankring till en tråkig separation, ensamhet mm. Sedan går och köper dig ett par nya fina som du de första gångerna spenderar tid i tillsammans med en god vän, pyjamasparty eller något annat som får stå för att det gamla är utbytt mot något nytt och energifyllt.
Ankring i företaget eller laget
När jag arbetar med ett företag eller ett lag, så utgår jag alltid från deras nuläge och var de har en önskan om att ta sig. Jag lägger tillsammans med berörda tid och vikt vid att finna ut om det finns vissa ord och/eller beteenden som har en viss ankring. Det kan vara både positiva och negativa. Ser till hur de ankarna skulle kunna påverka förändring- eller utvecklingsprocessen framåt.
Att ankra in, om eller ta bort ankare – kan ibland ta lite tid beroende på hur det tidigare har sett ut. Så var inte för snabb utan för dig själv eller du i en ledande position på företaget, sätt tydliga ramar för hur ankringen ska se ut och vad den ska leda till (intention), och ha tålamod.
Ett idrottslag i elitserien som jag coachar, där har de tillsammans fått räkna upp ord som de tycker är viktiga för att laget ska må bra. Ord som ska påminna dem om varför de är där och varför de har förmågan att slå alla andra lag och ta SM-guld. Tillsammans med orden sitter den roliga lagbilden, där alla är hit och dit och utstrålar massa glädje. Den skylten sitter i deras omklädningsrum, och blir en bra pepp inför varje träning och varje hemmamatch.
Har ni någon medveten ankring på/för ert företag/lag?
Exempel på ankare är i reklam väg, Nike – ”Just do it”, Unicef – ”För varenda unge”, Pripps Blå – Blå blå himlar och vatten…”. Andra ankare (signatur) är ex. Michael Jacksons ”juck” och melodin till McDonalds reklamen.
Så underskatta aldrig en melodisnutt eller ett uttryck – det kan komma att ta världen i sitt grepp. 😉
Det finns ett värde i att på företaget fundera på vilka ord (värdeord) och beteenden som ska ankras in för att stärka varumärket och den interna gemenskapen och kraften. Stark sammanhållning ökar chansen till kreativitet och att våga gå ”the extra mile”.
Något annat jag också nämnde tidigare är att använda ankring i mer fysisk form, att förflytta sig inom en plats, att göra rörelser etc.
Ankring – ett sätt att skifta tillstånd
Jag använder mig ofta och medvetet av ankringar jag har gjort för att försätta mig själv i tillstånd jag önskar. T ex. innan jag ska föreläsa eller om jag ska ha ett viktigt möte, eller kanske bara känner mig lite halvlåg och vill vara på banan igen. Jag har flera olika ankare som har stor betydelse för mig. Med dem kan jag aktivt skifta tillstånd, vilket är högst effektivt i många situationer.
Vad gör du inför en viktig situation? Har du någon speciell låt du lyssnar på? Eller säger du några väl valda ord högt till dig själv? Fundera lite på om du har någon sådan ”grej” för dig.
Och du, har du även en spellista som du lyssnar på när du är deppig och vill stanna i det för en stund? 😉
Medvetenhet om dina ankare
Att bli medveten om vad du har för ankringar som tydligt påverkar dig är ett första steg till att kunna påverka dem. Du kan få koll på och kanske förklaringar till varför vissa situationer sätter dig i tillstånd som skaver, fast du inte riktigt vetat varför. Och du kan förstärka och hålla fast vid positiva ankare.
Ankringar kan också dyka upp i sammanhang som liknar det minne du har ankringen till, och sambandet blir då inte först lika uppenbart. Låt säga att du inte tycker om när företaget bestämmer sig för att omgruppera några avdelningar, bl a din. Du känner stark ovilja och förstår egentligen inte varför. Ett minne som senare dyker upp för dig är att när du gick i grundskolan blev du alltid vald sist när det skulle väljas lag (grupp) på idrotten. Ett sådant minne/ankring skulle kunna vara det som ligger bakom att du nu känner ovilja till att bli omgrupperad (omedvetet rädd att bli vald sist in i en grupp igen).
En annan ankring jag läste om var en tjej som var med i tsunami katastrofen i Thailand 2004. Hon gick i terapi och blev långsamt bättre på att hantera vardagen och den förlust hon varit med om. Däremot varje gång hon klev in i duschen och fick vattnets strålar över sig, så fick hon panikattacker och kastades i minnet tillbaka in i flodvågens kaos.
Ankring som strategi
Ankring som en del i en strategi är ingen dum idé. Jag tycker mycket om att jobba med ankare. De är likt metaforer kraftfulla, ger enkelt mening och kan på relativt enkla sätt få enskilda medarbetare, hela team, yrkesgrupper och företag att få en gemensam nämnare för något som är viktigt i processen framåt. Det är ofta också ett bra redskap för att bygga gemenskap, engagemang och fler goda tillstånd.
Det är också spännande att ta reda på vilka eventuella negativa ankare som finns och som kan rensas bort, och ge plats för det positiva.
”Tänk om” – ankring
”De´ går aaaaldrig”. ”Det har alltid varit så här, ingen idé att försöka”. ”De är för unga, det går inte!” ”De är för gamla, de kan inte!” Har du uttryckt något av påståendena själv eller hört någon annan? Hur skulle det vara om vi istället lekte med fantasin lite och började med ”Tänk om…det är möjligt?” Hur skulle det då kunna se ut, låta och kännas? Kan det gå? Vad är det värsta som kan hända om jag/vi testar?
Varför inte undersöka ”Tänk om…” – och faktiskt göra. Handla. Våga. Testa. Se vad som händer och igen, vad är det värsta som kan hända? Avdramatisera!
Tips!
– Fundera på om du har negativa ankringar som behöver ankras om eller du separeras ifrån (dissociering)
– Vilka positiva ankare har du? Sådana som får dig att skifta till riktigt goda tillstånd.
– Finns det situationer där du aktivt skulle vilja ha ett medvetet valt ankare att använda dig av?
– ”Tänk om…” du har något du inte trodde du kunde ändra på, som du kan…
Varmt välkommen att höra av dig om du vill arbeta mer aktivt med ankring!
/Rebecca
* Kommunikologi är en tvärdiciplinär metadiciplin. Det är ett kunskapsområde inom förändrings- och utvecklingsprocesser.
Definitioner av Kommunikologi
– Studiet om det som är gemensamt i förändrings- och utvecklingsprocesser.
– Studier av struktur och dynamik i kommunikation och förändring när all upplevelse och allt beteende är valt, definierat, beskrivet och förstått som kommunikation.
Vill du veta mer? Kontakta mig på [email protected] eller gå in på någon av dessa sidor för att få veta mer och hitta utbildningar. Skandinaviska institutet för Kommunikologieller Kommunikologcenter Hammarbysjöstad